Mercedes trekt zijn actuele lijn door in de SL. Elk moet er maar zijn eigen mening van vormen, wat het betekent om opnieuw ‚powerdomes’ om de motorkap te zien verschijnen zoals de oorspronkelijke SL die ook droeg. De voorkant is mooi bijgewerkt, met rondingen waarvoor de inspiratie uit de huidige C-klasse en de S-klasse afkomstig is.
Nieuwe automatische bak
De belangrijkste updates zijn er voor het chassis en de overbrenging. De nieuwe Mercedes SL kan worden uitgerust met de Active Body Control ophanging zoals die debuteerde in de Mercedes S-klasse Coupé. Die ophanging houdt het koetswerk vlak in snel genomen bochten door actief de hellingshoek van de carrosserie te counteren. We hebben het al getest en kunnen alleen zeggen dat het de rijdynamiek alleen maar beter doet aanvoelen.
Bij de overbrenging citeren we de nieuwe negentrapsautomaat van Mercedes zelf. We hebben die bak recent nog geprobeerd in de C-klasse Coupé. In tegenstelling tot de negentrapsautomaat van ZF die je aantreft bij Land Rover, Jeep en Fiat wordt hij niet geplaagd door schokkerige en brute overgangen.
Deze bak vind je in de SL 400 met de 3.0 V6 motor met 367. Die wint 25 pk en 20 Nm (500 in totaal). Ook de SL 500 met 4.6 V8 met 455 pk en 700 Nm krijgt deze automaat. De SL 63 AMG (5.5 V8 585 pk) en de SL 65 AMG (6.0 V12 met 630 pk) blijven hun zeventraps automaat trouw, maar kunnen wel de Active Body Control krijgen.
De officiële lancering is voor december, de eerste leveringen volgen in april 2016. De prijzen zijn nog niet bekend.