Nu moet deze nieuwe Minerva niet meteen morgen op onze wegen verwacht worden. Navraag bij de contactpersoon van het merk, Jean-Claude Meert, leerde dat het hele project nog in de ‘voorbereidingsfase’ zit. Vorige week werd de website gelanceerd met enkele computerbeelden van de J.M. Brabazon en wat vage technische specificaties. Tegen september zou meer nieuws volgen. Handig, want nu is het compleet onduidelijk wie er achter dit ambitieus project zit, wie de financiers zijn, welke technische partners betrokken zijn, wanneer het eerste prototype zal opduiken en op welk tijdstip de productie van start zal gaan. Volgens Meert is het project zeker ernstig te nemen en zijn er heel wat mensen met faam uit de autoindustrie bij betrokken, maar heeft het gewoon nog wat tijd nodig om te ‘rijpen’.
Brabazon: de racende hertog
Wie zijn autogeschiedenis kent, weet dat Minerva vooral furore maakte met luxesleeën, die in de jaren ’20 van vorige eeuw moeiteloos de vergelijking met Rolls Royce doorstonden. Daarom is het eigenlijk vreemd dat men nu het merk probeert te herlanceren met een extreme sportwagen, die niet echt de ziel van Minerva reflecteert. In die optiek is trouwens ook de naam J.M. Brabazon gekozen, een verwijzing naar een Britse hertog John Theodore Cuthbert Moore-Brabazon die blijkbaar ooit met Minerva’s racete.
Plug-in hybride goed voor 400 km/u!
Op de website www.minerva-automobiles.com is een eerste glimp van deze J.M. Brabazon te bewonderen en wordt ook al een tipje van de technische sluier opgelicht. Daaruit valt af te leiden dat de tweezitter gebruik maakt van een koolstofvezel chassis voorzien van een koetswerk uit kevlar en koolstofvezel. Het aandrijfconcept is een plug-in hybride met centraal achterin een V12-biturbo, die de achterwielen aandrijft via een sequentiële transmissie en de hulp krijgt van twee elektromotoren die hun kracht naar de voorwielen sturen.
Over de prestaties blijft Minerva nog in het ongewisse, buiten het feit dat de J.M. Brabazon met een pk-gewichtsverhouding van 1:1 en een top van 400 km/u zal uitpakken! Dat betekent dus dat deze sportwagen een topvermogen van 900 tot 1.000 pk, of meer, moet kunnen voorleggen! Afwachten maar wat dat geeft.
Minder frappant dan deze cijfers is het design van de Minerva J.M. Brabazon dat toch wat karakter en originaliteit mist. Op het eerste zicht lijkt het wel een concept car van een nieuwe Audi R8 met iets meer afgeronde vormen. Jammer, want een nieuwkomer op de sportwagenmarkt moet “right into your face” zijn, net zoals bijvoorbeeld de Vuhl 05 dat mooi illustreert.