De Mini Clubman kent u vast uit het straatbeeld, maar dan met reclameboodschappen op. Als eyecatcher speelde hij zijn rol voortreffelijk, maar van zodra het ging over echte behoeften van families gaf hij niet thuis. Dat wil Mini nu veranderen.
Extra lengte
Er zijn nog ruimere Mini’s dan de nieuwe Clubman. Maar met 27 cm extra in de lengte biedt hij voor het eerst iets wat echt op een praktische koffer lijkt. Die gaat van 360 liter tot 1.250 liter, met een achterbank die in drie delen plat gaat. Hij verliest het ene kleine toegangsdeurtje naar de achterste plaatsen en kiest voor conventionele achterdeuren om de achterbank te bereiken, waar de passagiers meer beenruimte krijgen. Een duidelijke keuze. Achteraan behoudt hij wel de typische bestelwagendeurtjes, desgewenst vanop afstand te openen.
Filosofische invulling
Met 4,2 meter lengte vraagt BMW opnieuw een wel heel filosofische invulling van de Mini-badge. Al hebben we er geen twijfels over dat hij rijdt zoals je dat van een Mini mag verwachten. Bovendien krijg je zuinige en toffe motoren ter beschiking. De Cooper D Clubman krijgt de 2.0 viercilinder met 150 pk en 330 Nm. Hij verbruikt 4,1 l/100 km voor 109 gr/km CO2. In de Cooper benzine vind je de 1.5 driecilinder met 136 pk en 220 Nm, terwijl de Cooper S een 2.0 turbobenzine met 192 pk en 280 Nm krijgt. Hij haalt 100 in 7,2 seconden voor een top van 228 km/u.
Prijzen en lanceringsdata kregen we nog niet door.