John Cooper Works is de benaming voor de allersportiefste Mini’s. Hij krijgt agressiever gestylede voor- en achterbumpers. Vooraan hebben de mistlichten bijvoorbeeld plaatsgemaakt voor bijkomende luchthappers die frisse lucht naar de remschijven leiden. Ook de extra radiator krijgt zo koeling. Achteraan valt zijn spoiler op en hij heeft eigen zijschorten.
Twinpower turbo
De 2.0 turbobenzine is natuurlijk zijn voornaamste verkoopargument. Hij krijgt de twinpower turbotechniek van BMW mee, die 231 pk tussen 5.000 en 6.000 opm oplevert. Dat is bijna 40 pk meer dan een Cooper S. Het koppel van 350 Nm spreidt hij uit tussen 1.450 en 4.800 opm. Vierwielaandrijving (All4 bij Mini) is standaard, net als een manuele zesbak. Voor de achttrapsautomaat is het bijbetalen.
Brembo
In 6,3 seconden staat hij aan 100 km/u, terwijl zijn top 238 km/u bedraagt. Indrukwekkende cijfers. Om al dat geweld veilig tot stilstand te brengen, krijgt de Mini John Cooper Works Clubman een upgrade van zijn ophanging en een remsysteem van Brembo in de 18-duims velgen. Naast de klassieke ophanging krijgt hij in optie ook elektronisch gestuurde dempers.
Het interieur krijgt aparte inlegplaatjes, een met leder bekleed stuur en versnellingspook, een antracietkleurige dakhemel en roodgekleurde details. Hij blijft een vijfzitter.
Pas eind deze maand beleeft hij zijn wereldpremière op het Autosalon van Parijs. Wie niet zo lang kan wachten: de orderboekjes zijn reeds open.