Gezien het groeiend aantal modellen, zal Mini er stilaan aan moeten gaan denken om zijn stand verder uit te breiden! Dit jaar illustreren twee grote vernieuwingen – de Countryman en de Clubman JCW – de explosieve groei van het trendy zustermerk van BMW.
Countryman
Vergis u niet: ondanks de duidelijk herkenbare familietrekjes van de vorige generatie, is de Countryman een geheel nieuw voertuig dat zijn Europese première bij ons in Brussel beleeft. Hij is 20 cm langer dan zijn voorganger en biedt vijf echte zitplaatsen aan. De stijl is wat gewaagd, met het risico dat er evenveel positieve als negatieve reacties zullen volgen. So what?
All4
Wat de nieuwe originele snufjes betreft, noteren we vooral de laadklep die dienst kan doen als picknicktafel. Onder de motorkap vinden we de jongste generatie van de 1.5 driecilinders op benzine (Cooper en Cooper S) en diesel (Cooper D et Cooper SD), die allemaal met de ALL4 vierwielaandrijving beschikbaar zijn. Maar de echte technische vernieuwing levert de Cooper S E, de eerste MINI plug-in hybride. Die maakt gebruik van het aandrijfgeheel van de BMW 225xe Active Tourer met een gecombineerd vermogen van 224 pk. Enkel op de 88 pk sterke elektromotor kan een snelheid van 125 km/u bereikt worden en kan 40 km zonder enige uitstoot gereden worden.
JCW
Naast het grootste model uit het gamma, stelt Mini nog een andere Belgische première voor: de Clubman John Cooper Works. Deze kleine, trendy break heeft 231 pk onder de motorkap en pakt uit met de ALL4 vierwielaandrijving en een gestuurde ophanging. Kortom, een waardige nazaat van de ultrawendbare speeltuigen die Alec Issigonis ooit bedacht.