Sommige merken hebben in sommige segmenten problemen. Bij Mitsubishi lijkt het hele merk getroffen. Het merk lijkt zijn hoop te stellen in de compacte SUV Eclipse Cross om daar aan te verhelpen. Hij landt in een reeds populair segment, en zal dus een flinke concurrentiestrijd moeten aangaan met tegenstanders die aan kwaliteiten geen gebrek hebben.
Argumenten?
Om te overtuigen kiest Mitsubishi voor een extrovert uiterlijk, een beetje zoals dat van de Toyota CH-R. Hij lijkt wat op een coupé, heeft een design vol hoeken en een opmerkelijk gezicht. Discretie is niet zijn sterkste kant.
Het interieur mag dan minder origineel zijn, de technologie is wel aanwezig, met onder meer een infotainmentsysteem dat compatibel is met Android Auto en Apple Car Play. Hij beschikt over een bedieningsmodule die doet denken aan die van Lexus: een touchpad tussen de stoelen.
Sportief?
Van een constructeur die de wereldtitels in de rally opstapelde, mogen we een dynamisch rijgedrag verwachten. Maar het is natuurlijk wachten tot de eerste test om te zien hoe efficiënt hij is. Mitsubishi kondigt vierwielaandrijving aan, S-AWC (Super All Wheel Control). Die is ook zo terug te vinden onder de Outlander en de ASX. Hij beschikt ook over actieve controle in haarspeldbochten, wat het plaatje alvast aanlokkelijk doet lijken.
Onder de motorkap behoudt Mitsubishi het 1.5 turbobenzineblok, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak of een CVT-automaat. De 2.2 diesel kan een achttrapsautomaat krijgen. Meer technische gegevens ontbreken nog.
Renault is de baas
Intussen is ook heel wat veranderd in het management van Mitsubishi. De autopoot is midden november opgekocht door Renault-Nissan, op een moment waarop Mitsubishi het het moeilijkst had. Het haalde minder de koppen van de kranten, maar ook Mitsubishi is getroffen door een schandaal zoals dieselgate bij VW. Ook Mitsubishi bleek de testen te vervalsen om een lagere uitstoot te realiseren. Het schandaal bleef beperkt tot Japan, maar had ook zijn impact. Na een overnamebod glijdt Mitsubishi mee in tussen Nissan, Renault, Samsung, Dacia en het Russische AutoVaz (Lada). De groep ambieert wereldwijd het nummer 1.