Naast de voor 2017 verbeterde versie van de Outlander – met inbegrip van de PHEV – en de 100 procent elektrisch aangedreven concept eX, laat Mitsubishi in Parijs eind deze maand voor het eerst de GT-PHEV zien. Dat is een concept car van een compact en dynamische SUV, met een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn.
Vier motoren
Het nieuwe systeem bestaat uit drie elektrische motoren. De vooras krijgt er eentje, en elk achterwiel krijgt een aparte motor. Daarnaast is er nog een aparte benzinemotor waarvan we nog niets weten. Mitsubishi meldt alleen dat hij speciaal voor deze nieuwe hybride combinatie is ontworpen. De constructeur stelt een elektrisch rijbereik van 120 kilometer in het vooruitzicht, en een totale autonomie van 1.200 kilometer. Dankzij de drie elektrische motoren moet Mitsubishi de tractie van elk individueel wiel beter kunnen regelen, of het nu om winters weer gaat, om sportieve prestaties of in het veld. Want Mitsubishi blijft toch het merk van de Pajero.
De GT-PHEV is daarnaast ook een esthetisch werkstuk dat het huidige gezicht van Mitsubishi zo verregaand mogelijk probeert gestalte te geven. Je houdt er van of je gruwt er van, ook bij ons op de redactie lopen de meningen uiteen. Maar we kunnen het er over eens zijn dat Mitsubishi lef vertoont. Alleen heeft het merk ook vele gelijkenissen met de PSA-groep tegenwoordig.
Just do it!
We hebben het er net nog over gehad, over die vervelende gewoonte van de PSA-merken om leuke concepts te bedenken waarmee vervolgens… niets gebeurt. Dat zien we ook bij Mitsubishi. Van salon naar salon, Tokio over Genève en verder, laat het merk interessante concepts zien. Maar ze verworden tot louter stijloefeningen, terwijl intussen het bestaande gamma langzaam veroudert. Of er nieuwe auto’s bij krijgt… die bestemd zijn voor de Thaïse markt. Ze moeten er toch eens een keer echt werk van beginnen maken, toch?