Wat niet verandert is dat een oldtimerstatuut nog steeds start wanneer de auto 25 jaar wordt. Een automatisch gevolg daarvan is dat de jaarlijkse verkeersbelasting terugvalt op 36 euro, ongeacht het vermogen en ongeacht de cilinderinhoud. Zelfs wanneer de eigenaar geen O-plaat aanvraagt.
30 km van huis ’s nachts
Een eerste grote wijziging stelt dat de eigenaar van een O-plaat niet langer binnen een straal van 30 km van zijn woning moet blijven. Hij kan nu heel Europa door zonder het risico te lopen op een pv. Een andere regel stelde dat een oldtimer slechts van zonsopgang tot zonsondergang op straat mocht spelen. Ook die regel is nu afgeschaft.
Keuring
Voor de oldtimers met een O-plaat is er geen verplichte jaarlijkse keuring. Wel wordt bij de aanvraag van de nummerplaat een keuring gedaan en aan de hand daarvan wordt een staat van bevinding op dat moment opgesteld. Dat verbaast ons wat. Op een moment dat de voorwaarden versoepeld worden voor de oldtimers, lijkt een minimum aan veiligheidsvereisten toch een goede zaak? Auto’s van meer dan 25 jaar oud die op een gewone nummerplaat blijven rijden, moeten wel nog gewoon naar de controle.
Beperkingen
Om de willekeur toch niet te laten overheersen, zijn wel nog enkele beperkingen ingebouwd. Woon-werkverplaatsingen met een O-plaat zijn verboden, net als verplaatsingen naar school. Professioneel gebruik is uitgesloten en de auto mag ook niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden (taxi, ceremoniewagen,..) Kwestie van al meteen enkele poortjes te sluiten voor zij die denken slimmer te zijn dan de wetgever.