Waar de eerste generatie sjoemelsoftware de homologatieprocedure herkende en vervolgens een minder vervuilende motorsturing programmeerde, werkt de nieuwe software op een andere manier. Ter herinnering, VW heeft toegegeven dat het de software in elf miljoen TDI’s implanteerde. Ook Audi was hier al bij betrokken met de 3.0 V6 TDI-motor, wat het merk al toegaf.
Geen stuurbeweging
Waar de software in dieselgate 1.0 zich toespitste om de stikstof (NOx) uitstoot te verminderen, moest de nieuwe software de ware CO2-uitstoot verdoezelen. ‘Bild am Sonntag’ beweert dat de Amerikaanse milieu-regulator CARB (California Air Resources Board) in juni 2016 de software op het spoor is gekomen.
Na de koudstart schakelde de Audi automatisch in een soort ‘opwarmprogramma’ waarbij hij opschakelt bij lage toerentallen om de uitstoot laag te houden. En nu komt het ‘slimme gedeelte’. Indien de software een stuurbeweging van meer dan 15 graden registreert, weet ze: ‘ha, we zijn in het echte verkeer aan het rijden’ en schakelt de software uit. Zonder stuurbeweging stelt de software ‘ha, we staan op de proefbank’ en blijft ze actief, met zuiniger resultaten tot gevolg dan in het echte verkeer. En klaar is kees.
Claims
De software zou zich bevinden op quattro-modellen met de achttraps Tiptronic automaat die je vindt in de Audi A8 3.0 TDI, de A6 en A7 met dezelfde motor. Noch Audi, noch CARB hebben al gereageerd. Maar indien het bericht klopt, is de afwikkeling net een stuk complexer geworden. VW rekende al op 13,8 miljard euro (!) om de schadeclaims af te kopen, het is mogelijk dat daar nu nog meer bij zal komen.