De elektrische auto begint beter ingeburgerd te raken, waardoor Nissan ervan overtuigd raakte dat zijn nieuwe Leaf geen nood meer had aan een design dat zijn apart statuut duidelijk maakte. De Leaf 2 ziet er conventioneler uit, wat een goede zaak is. Heel wat potentiële klanten die wel interesse hadden in een elektrische auto, lieten zich afschrikken door de look van de vorige Leaf.
Naar 378 kilometer
De generatiewissel maakt van de nieuwe Nissan Leaf ook de meest autonome in de middenklasse. Net als enkele premiumspelers kan hij zichzelf uit de slag trekken op snelwegen en kan hij zichzelf volledig automatisch parkeren. De bestuurder moet zelfs de achteruit niet meer selecteren.
Dankzij nieuwe batterijen en een zuiniger elektrische motor – ook krachtiger: 150 pk en 320 Nm –kan Nissan een theoretisch rijbereik van 378 kilometer voorop stellen. De laadtijd bedraagt afhankelijk van het type 8 tot 17 uren. Aan een snellaadpaal kan hij in 40 minuten tot 80 procent bijgeladen worden.
Geen rem meer
De Nissan Leaf introduceert ook de e-Pedal technologie, die wat aanpassing van de bestuurder zal vergen. Met deze technologie gaan we versnellen en remmen met slechts één pedaal: het gaspedaal. Het zal hier in de praktijk om een erg krachtige motorrem gaan, die de klassieke remmen in het merendeel van de gevallen overbodig maakt. Door van het gas te gaan, ontstaat er een remeffect omdat hij de vrijgekomen energie zo recupereert om de batterijen bij te laden. Volgens Nissan zal deze remfunctie in de praktijk volstaan voor 90 procent van de gevallen. Voor echte noodsituaties behoudt hij natuurlijk klassieke remmen en een klassiek rempedaal. Maar het zal dus zaak worden de rechtervoet wat aan te passen, want in de Leaf zal het gas lossen voortaan synoniem staan met een stevig remmanoeuvre. Dat wordt even zoeken naar het juiste evenwicht.