AutoScout24 vergeleek de nieuwprijzen uit 2010 van een reeks auto’s met de huidige tweedehandsvraagprijzen (2015). De conclusies zijn verrassend.
Fiat 500 of VW Polo
Een Fiat 500 – ongeacht of hij op benzine rijdt of op diesel – die na vijf jaar in de verkoop gaat; levert de eigenaar gemiddeld nog 63 procent van de nieuwwaarde (catalogusprijs) op. Doorgaans blijven de kilometers op dit stadswagentje nog beperkt. De Volkswagen Polo blijkt eveneens een zeer gezonde investering. Een Polo uit 2010 is na vijf jaar nog steeds 57 procent van zijn nieuwprijs waard. De Audi A3 volgt hem op de hielen, met eveneens 57 procent van de nieuwwaarde na vijf jaar.
Clio of Corsa?
Ter vergelijking, voor een Renault Clio krijg je na vijf jaar nog slechts 43 procent van de catalogusprijs terug. Een Peugeot 308 levert je nog 46 procent op, een Opel Corsa 47 procent.
Wanneer je de rekening per gereden kilometer maakt, komt de VW Polo als best uit de bus. Daar verlies je slechts 0,070 euro per gereden kilometer. Bij de Fiat 500 is dat 0,071 euro per kilometer. De Opel Corsa komt hier als derde beste uit de bus, met een verlies van 0,080 euro per kilometer op de teller. De BMW 3-serie is de slechtste leerling van de klas, met een verlies van 0,161 euro per kilometer. Maar met een Mercedes C-klasse doe je niet zo veel beter: 0,138 euro per kilometer. Dat deze auto’s gemiddeld meer kilometers afleggen dan stadswagens, speelt natuurlijk in hun nadeel.
Hoe zit het met benzine tegenover diesel? In tegenstelling tot wat je zou verwachten, houdt de benzine beter zijn waarde. Dat komt omdat een diesel jaarlijks gemiddeld 19.813 kilometer bolt, tegenover 12.556 kilometer voor een benzine.