CoolBrands gaat uit van The Centre for Brand Analysis, een onafhankelijk maar wel commercieel bureau dat de waardering van merken meet bij het publiek en bij klanten. Elk jaar krijgt elk merk dat op de Britse markt vertegenwoordigd is een nummer in de cool-hitparade. TCBA maakt die lijst op.
Experts
Die lijst gaat naar een panel van experts: 37 mannen en vrouwen die als toonaangevend worden ervaren: schrijvers, journalisten, acteurs, bloggers, designers,… Daarnaast is er ook een selectie van 3.000 ‘gewone’ Britten. De mening van de experts weegt voor 80 procent door, die van het publiek voor 20 procent.
11de plaats
Het mag geen verrassing heten dat Apple het klassement aanvoert. In de top-20 vinden we echter slechts twee automerken terug. Aston-Martin is – een tikkeltje chauvinistisch? - tweede, terwijl Mercedes op de elfde plaats terug te vinden is. Het bevindt zich in het gezelschap van Ray Ban (10) en Bang&Olufsen (12). Daarmee is Mercedes de grootste ‘coole’ constructeur, tenminste toch in Groot-Brittannië.
De studie maakt wel duidelijk dat de verjongingspolitiek van het merk zijn vruchten afwerpt. Met de A-klasse, de CLA, de CLS en binnenkort de GLA is het moeilijk om Mercedes nog langer te zien als alleen maar de auto van de rijke middenstander.
De volledige uitslag vindt u hier.