Oorspronkelijk zou de eerste foto van de nieuwe Opel Astra pas op 8 juni worden gelost. Maar na een lek gaf Opel de eerste beelden en info al vervroegd vrij. Het eerste wat we van de nieuwe Astra onthouden, is zijn gewichtsverlies.
-200 kg
De volgende Opel Astra zal, afhankelijk van de gekozen versie, tussen 120 kg en 200 kg minder wegen dan de huidige Astra. Voor een wagen in dit segment is dat een flinke gewichtsbesparing. Dat zou een hele verbetering voor de wegligging moeten betekenen, net als voor het verbruik en dus de CO2-uitstoot. De nieuwe Astra krijgt bovendien uitsluitend de jongste motoren. De oude 1.3 diesel van Fiat heeft het gehad en wordt vervangen door uitstekende 1.6 CDTi, die het hele dieselgamma uitmaakt met vermogens vanaf 95 pk. Bij de benzines begint het aanbod bij de al even goede 1.0 driecilinder Turbo met 105 pk. Opel kondigt al de komst aan van een volledig aluminium 1.4 viercilinder met directe inspuiting en turbo. Hij komt met 145 pk en 250 Nm in de catalogus. Of de 2.0 diesel en de 1.6 benzine nog een kans maken, is op dit moment niet duidelijk.
Atletische uitstraling
Met 4,37 meter in de lengte en 1,46 meter in de hoogte wordt de nieuwe Astra 5 cm korter en 2,6 cm lager dan zijn voorganger. Krachtiger proporties ook, die hem een atletischer figuur geven. Toch belooft Opel tegelijk meer ruimte aan de binnenkant, ondanks een kleinere wielbasis. Afwachten wat dat in de praktijk geeft. De boordplank is opgekuist en wordt nu gedomineerd door een achtduims kleurenscherm. Het jongste IntelliLink multimediasysteem belooft compatibel te zijn met Apple CarPlay en Android Auto, een primeur in dit segment. Je kan ook de Astra omtoveren in een mobiele wifi-hotspot waarbij tot zeven toestellen verbinding kunnen maken.
Techno
Andere primeur zijn de full-ledlichten. Daarbij kunnen een deel van 16 leds omgeschakeld worden tot dagrijlicht. Dat helpt om de tegenliggers niet te verblinden, terwijl er toch nog extra verlichtingspotentieel blijft. Voor het overige kan de Astra putten uit het klassieke Opel veiligheidsarsenaal, waarbij de sensor die verkeersborden leest, de botsingwaarschuwing in de stad en de achteruitrijcamera. Op prijzen en lanceringsdata is het nog even wachten.