Met een lengte van 4,90 meter is de nieuwe Opel Insignia nauwelijks langer dan zijn voorganger. Maar de wielbasis groeide wel aan met 10 centimeter, wat meer binnenruimte garandeert. Naast de langere wielbasis is ook de spoorbreedte toegenomen, en meet hij drie centimeter minder in de hoogte. Dat geeft niet alleen meer dynamiek in het design, maar ook een wat assertiever postuur. Tussen de non-premium berlines in het D-segment belooft deze Opel op te vallen.
Light
De nieuwe Insignia volgt de lijn die de jongste Astra heeft uitgezet, wat gewicht betreft. Hij verliest liefst 175 kilogram tegenover de vorige generatie. Dat belooft een nog dynamischer en levendiger stuurgedrag, en dat in een auto die het op dat vlak al verre van onaardig deed. Hij kan ook gekoppeld worden aan een nieuwe vierwielaandrijving. In plaats van een al dan niet gestuurd differentieel achteraan, vinden we aan de achterbrug een koppeling die per wiel over een eigen elektronische sturing beschikt. Wat een nog preciezere verdeling van het koppel mogelijk maakt. Een systeem dat doet denken aan dat van de… Ford Focus RS. Een knappe referentie.
Technologie
Geven we tot slot nog mee dat de nieuwe Insignia een onuitgegeven hoofdstuk technologie aansnijdt, met onder meer een rijvaksensor met actieve correctiefuntie en de nieuwe generatie Intellilux led-lichten met 32 led-diodes (tegenover 16 voor de Astra). Die kunnen de lichtbundel zo sturen dat tegenliggers niet verblind worden. Een oplossing voor een premiummerk, maar Opel is de eerste grote speler die dit aanbiedt.
De nieuwe Insignia debuteert in maart op het Salon van Genève.