De gewone Zafira meet 4,47 meter, de nieuwe Zafira Tourer 4,66 meter. Daarmee blijft hij nog onder de Ford S-Max (4,77 meter), maar de nieuwe monovolume van Opel maakt duidelijk dat hij zijn pijlen mikt op Fords succesnummer.
Dynamiek
Daarvoor bezit hij een al even dynamisch uiterlijk, dat mooi aansluit bij de vormtaal die Opel liet debuteren op de Insignia, en vervolgens verderzette met de Astra en de Meriva. Een nieuwe dynamiek die vooralsnog de kopers niet helemaal overtuigt, want waar de andere Europese merken opnieuw goed boeren, blijft Opel een zorgenkind voor GM.
Misschien dat de Zafira Tourer daar meer verandering in kan brengen. Ook binnenin is hij merkbaar beter afgewerkt dan de Opels van weleer. Hij neemt ook heel wat handige nieuwe snufjes over, zoals de Flex Console, gebaseerd op de Flex Rail uit de Meriva. Hierbij kan de armsteun vooraan – met bekerhouder – verschuiven.
7 plaatsen
Ook het Flex-stoelenconcept is herwerkt, al heeft het salon-idee van de in Genève gepresenteerde concept uiteindelijk productie niet gehaald. De Zafira Tourer is een zevenzitter, maar de middelste bank is vervangen door 3 individuele stoelen. En ook de in de bumper geïntegreerde fietsdrager is aan een eerste herwerkte versie toe in de Zafira Tourer. De nieuwe monovolume beschikt over een bepaald indrukwekkende koffer: 710 liter (5 plaatsen) tot maximaal 1.860 liter.
3 diesels
De 2.0 CDTi vormt de hoeksteen van het motorenpallet. Hij is beschikbaar met 110 pk, 130 pk of 165 pk. Opel overweegt om ook een fiscaal vriendelijke versie van 163 pk voor de Belgische markt te homologeren. Bij de benzines zijn er een atmosferische 1.8 met 115 pk en een 1.4 turbo met 120 pk of met 140 pk. Start/stop is standaard op de 1.4 en op de diesels. Alle versies – behalve de 1.8 – kunnen in optie met een zestrapsautomaat worden uitgerust.
Zijn lancering staat voor de herfst gepland. Een prijs plakt er nog niet op. De kleinere Zafira blijft gewoon in de catalogus staan.