Carlos Tavares was als nummer 2 bij Renault al bezeten van autosport. Hij bracht zo Alpine terug. Maar toen hij in een interview liet blijken dat hij maar wat graag nummer 1 zou worden bij een automerk, kwam hij in problemen bij Renault-Nissan, dat met Carlos Ghosn al een prominente nummer 1 heeft. Geen twee hanen op èèn erf, en dus verkaste Tavares naar PSA (Peugeot-Citroën). Zijn passie en dadendrang lieten zich meteen voelen bij een groep die op een dergelijke roerganger leek te wachten.
205 Turbo 16
Drie weken nadat Peugeot aankondigde dat het naar de Dakar terugkeert, laat het merk de eerste beelden zien van zijn challenger. Die laat zich los inspireren op de 2008. Hij krijgt een sterrencrew. Aan de ene kant Carlos Sainz, voormalig wereldkampioen rally, acht keer aan de start in de Dakar en één keer winnaar. Aan de andere kant kiest Peugeot voor Cyril Desprès, die op 14 deelnames met de motor vijf keer won. Peugeot hoopt zo zijn rijke palmares in de Dakar met overwinningen voor de 205 T16 en de 405 T16 nog verder op te smukken. Wat het wordt, weten we in januari 2015. Peugeot heeft alvast het voordeel dat het weinig topconcurrenten krijgt.
Minder modellen
Natuurlijk heeft Tavares nog andere katten te geselen. Hoe de toekomst van Peugeot en Citroën er uitziet, liet hij zien in het relanceplan ‘Back in the race’. Daarbij laat hij het huidige modellenaanbod krimpen van 46 nu naar 26 in 2020. Welke modellen sneuvelen, is nog niet duidelijk. Peugeot en Citroën moeten volumemerken blijven, maar Peugeot mag een tikje luxueuzer zijn terwijl Citroën volkser moet zijn. Low cost zoals Dacia is geen optie, maar het succesvolle DS-experiment krijgt alle kansen om als eigen merk te groeien. DS voedt de premiumambities van PSA en moet 60 procent van zijn verkoop buiten Europa realiseren. Met de DS-reeks is PSA reeds aan een charmeoffensief in China begonnen, met grote modellen.
De huidige strategie is te zeer op Europese verkoop gericht. Daar wil Tavares verandering in brengen door meer te mikken op groeimarkten. In China moet het partnerschap met Dongfeng – dat zich inkocht bij PSA – mogelijkheden bieden. Maar er is ook Rusland, Zuid-Amerika en zelfs Afrika, waar Peugeot ooit koning was.
Bij de andere landen die PSA interesseren, hoort ook Iran. Ironisch, want daar stond Peugeot sterk. Maar bij het vorige akkoord tussen GM en PSA, stipuleerden de Amerikanen dat PSA zich moest terugtrekken uit Iran. Een markt die 600.000 auto’s vertegenwoordigt en waar PSA een marktaandeel had van 30 procent. Officieel haalden de Amerikanen Irans nucleaire dreiging aan als reden. Officieus werd gezegd dat GM zich zelf in een goede positie wilde manoeuvreren. Maar dat is intussen een achterhaalde geschiedenis.