Maar kijk, Peugeot is uit een test gekomen met een echt gemiddeld verbruik van 2 l/100 km. De discussie over de officiële verbruiksnormen blijft steeds dezelfde: het gaat om een onhaalbaar cijfer in de praktijk. Dat klopt. Ten dele. Er bestaan ook chauffeurs die in het echte leven het verbruik halen dat de constructeur belooft. Sommige doen zelfs beter.
Over de discussie kunnen we kort zijn. Ja, de meetcyclus zou best een update krijgen die meer correspondeert met de huidige rij-omstandigheden. Maar dezelfde meetcyclus voor iedereen in dezelfde omstandigheden is nog steeds de enige garantie op een objectief vergelijkbaar cijfer.
Snelweg
Waar schuilt meestal het grote verschil met wat u en ik in de praktijk halen? De snelweg. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger de luchtweerstand en hoe hoger het verbruik. Maar wie zich gewoon aan de snelheidslimiet houdt en vaak op gewestwegen rijdt, weet dat je zo makkelijk in de buurt komt van het beloofde verbruikscijfer.
Wat heeft Peugeot nu gedaan? De tank volgegooid van een Peugeot 208 1.6 BlueHDI met 100 pk, en een manuele vijfbak. Vervolgens is er op een afgesloten circuit gereden tot hij leeg was. Geoptimaliseerd, dat klopt. De gemiddelde snelheid van 56 km/u geeft al aan dat niemand gehaast was achter het stuur.
Brussel-Malaga
38 uur en 2.152 kilometer later – dat is Brussel-Malaga op één tank – viel de 208 stil. Volgens de officiële test komt deze Peugeot uit op een gemiddelde van 3,0 l/100 km (CO2: 79 gr/km). Hier was het 2 l/100 km. Chapeau toch.