Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Peugeot 208 GTi Concept – Nu nog als concept

In de wereld zijn er twee soorten GTi-mensen: de Golf GTI-liefhebbers, en de Peugeot GTi-fanaten. Die laatsten mogen binnenkort uitkijken naar het mythische logo op de 208.

De letters GTi zijn blijven bestaan omdat ze verkoop garanderen, maar het oorspronkelijke recept – laag gewicht, kleine motor in kleine auto - was danig geëvolueerd. Met de 208 GTi concept geeft Peugeot aan dat het terug naar de basis wil.

Minder dan 1.000 kg

De 208 is lichter en kleiner dan zijn voorganger, de 207. Hij neemt wel dezelfde basis over, maar is 7 cm kleiner. Afhankelijk van de motor zal hij ook 110 tot 170 kg lichter zijn. Zo zal de lichtste 208 slechts 975 kg wegen, volgens de constructeur. Hierdoor mogen we er van uitgaan dat met de 1.6 THP benzinemotor de GTi nauwelijks meer dan 1 ton zal wegen. En hop, in één zet staat de Golf GTI al buitenspel. Temeer omdat deze motor in de 208 te vinden zal zijn zoals we hem kennen uit de RCZ: te weten, met 200 pk.

Sportieve omgeving

Zijn compacte vorm geeft Peugeot de mogelijkheid om voor een gebald uiterlijk te gaan. De wielkasten zijn lichtjes opgezwollen om het met 3,6 cm toegenomen spoor (en de wielen) ruimte te geven. Peugeot kiest voor 18-duims velgen, en heeft de voorbumper een agressievere vorm gegeven. De trapeziumvormige uitlaat is mooi in de achterbumper geïntegreerd en als ultiem retro-knipoog duikt het GTi-logo opnieuw op aan de achterruit.

De binnenkant geeft mooi de sportieve ambities van deze ‘hot hatch’ weer. Kuipstoelen bekleed met nappa-leder, onderaan afgeplat sportstuur, alcantara boordplank, met rood omrande tellers en tot slot een in geborsteld aluminium afgewerkte versnellingspook. Knap werk.

Uiteindelijk kunnen we maar op één manier te weten komen of de 208 de GTi-badge eer aan doet, en dat is tijdens een rijtest. Maar daar zullen we nog een tijd geduld voor moeten uitoefenen. We krijgen in Genève een concept te zien die dicht bij een productiemodel staat, maar wanneer die er komt is nog niet duidelijk.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer