In 1988 en 1989 was de Peugeot 405 Turbo 16 onklopbaar in de 'race to the clouds'. De auto was een doorontwikkeling van het model waarmee Peugeot eerder de Dakar won. In 1988 kroop een Fin achter het stuur, die later carrière zou maken in het Europees parlement: Ari Vatanen. De film van zijn beklimming van de Peak is intussen uitgegroeid tot een internetfenomeen. Onze trouwste lezers hebben hem misschien recent nog op onze Facebook fanpagina gezien. Om de ene legende op te volgen, had Peugeot er een andere nodig...
Loeb
Peugeot heeft het geluk dat het binnen de PSA-groep Sébastien Loeb tewerk stelt, met Citroën al goed voor negen wereldtitels in de rallysport. Hij is tegenwoordig ook steeds vaker actief op het circuit, maar tegen Pikes Peak kon hij geen nee zeggen. Loeb trekt goedbewapend naar de States. De 208 T16 Pikes Peak heeft het absolute record in zijn vizier. Het record dat aan diggelen moet: 9 minuten 46 seconden en 164 duizendsten. In die tijd moet hij 19,9 km en 156 bochten overwinnen, met een finish op 4.301 meter hoogte.
Spektakel?
Wie hoopt op een herhaling van de mythische beelden van een driftende Vatanen, zal bedrogen uitkomen. Intussen heeft het asfalt zijn weg naar de top gevonden. Er blijft geen morzel onverhard meer over op het parcours, of het moet de parking zijn. Veel slippen is er niet meer bij, maar de bochtensnelheden zijn des te indrukwekkender. Daarom dat de 208 T16 over een monsterachtige achtervleugel beschikt. Een exemplaar dat voorheen terug te vinden was op de 908 waarmee Peugeot Le Mans won.
Aan technische details ontbreekt het ons voorlopig nog. We vermoeden dat het koetswerk voor het merendeel uit carbon is opgetrokken, maar de werkpost maakt duidelijk dat Loeb zich zal kunnen amuseren. We volgen het avontuur op.