De Peugeot 3008 was in zijn vorige gedaante de grote gok van Peugeot: geen echte SUV, geen echte monovolume, maar iets in het midden. De 3008 bleek een voltreffer. In september krijgen we zijn opvolger te zien op het Salon van Parijs.
Meer ruimte, meer koffer
De nieuwe Peugeot 3008 zet qua design alvast een stap verder. Hij straalt meer stijl uit dan zijn voorganger. Hij is met 8 cm gegroeid in de lengte, maar blijft met 4,45 meter nog lekker compact. De passagiers op de achterbank – 3008 blijft een vijfzitter – beschikken over bijkomende ruimte. Ook vooraan creëerde Peugeot meer plaats, ook al bleef hij in de breedte identiek, 1,84 meter. De nieuwe Peugeot 3008 is zelf iets (2 cm) lager dan de vorige versie: 1,62 meter.
100 kg lichter
De koffer is eveneens gegroeid, tot 520 liter onder het afdekzeil. Dat is liefst 90 liter meer dan voorheen. Maximaal kan je er 1.580 liter aan bagage kwijt. Peugeot opteert voor een breed pallet aan motoren, gaande van een 1.2 benzine met 130 pk (CO2: 115 gr/km) over een 1.6 diesel met 100 pk (100 gr/km CO2) tot een 2.0 diesel met 180 pk. Door 100 kilogram te winnen op het gewicht, moet de nieuwe Peugeot 3008 zuiniger en sneller voor de dag komen.
Meer luxe
Uiterlijk straalt hij meer stijl en dynamiek uit, maar ook langs de binnenkant oogt de nieuwe 3008 verzorgd en luxueus. Alleen dat kleine stuur blijft een twijfelgeval. Maar de afwerking van de middenconsole en de versnellingspook, daar kunnen we alleen maar voor applaudisseren. Stilletjes kijken we ook al uit naar audiosysteem met 10 luidsprekers dat Focal voor de 3008 ontwikkelde.
Prijzen en lanceringsdata volgen in september.