Bij Peugeot zagen ze de bui natuurlijk al lang hangen. Want als je de modellen steeds drie cijfers toekent, waarvan het eerste naar het segment verwijst en in het midden steeds een nul moet staan, ben je vlug rond. Met de komst van nieuwe varianten (SUV, break, cabrio,...) werd nog de truc van de dubbele nul of de toevoeging van letters boven gehaald, maar ook dan komt er gauw een einde aan de pret. Vandaar dat Peugeot nu heeft beslist het huidige en nieuwe gamma achteraan steeds op een 8 te laten eindigen. De volgende 308 zal dus weer een 308 worden en de opvolger van de 107 zal een 108 worden.
Vanwaar dan deze 301? Wel, de modellen voor de ‘wereldmarkt’ zullen steeds op een 1 eindigen, om het verschil in positionering met de luxueuzere, gesofisticeerdere en duurdere Westerse Peugeots duidelijk te maken. De eerste in het rijtje is dus de 301, waarvan de Fransen veel verwachten. Dat is een moderne en ruime vierdeurs, die plaats biedt aan vijf personen en flink wat bagage. De 301 wordt aangedreven door een 90 pk sterke 1.6-turbodiesel of één van de benzinemotoren: de recente 1.2 met 70 pk of de vertrouwde 1.6 met 90 pk.
Spanje
De 301 wordt in september voorgesteld op het salon van Parijs. De commercialisering begint 1 november in Turkije, waarna andere landen volgen in Oost-Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Amerika. Bij ons komt de 301 tot nader bericht niet op de markt. Opmerkelijk detail: hoewel de Peugeot 301 voor ‘groeimarkten’ is bestemd, wordt hij in het Spaanse Vigo geproduceerd.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Peugeot
Klik hier en zoek uw occasie Peugeot 301 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Peugeot 301, en een selectie van tweedehandse