De Golf, de eeuwige concurrent van elke speler in dit segment. Jaar na jaar hebben de Opels, Fords en andere Peugeots en Renaults hun rivalen aangescherpt en verbeterd, en toch bijten ze nog steeds hun tanden stuk op die Golf. Wie VW op zijn eigen terrein wil verslaan, zal vroeg moeten opstaan. En dat lijkt precies wat Peugeot van plan is met de nieuwe 308. Hij brengt een radicale stijlbreuk met zijn voorganger, en zelfs met alles wat we tot nu toe als een Peugeot kenden.
Draconisch dieet
Een eerste voorbeeld: de dieetkuur. Die is momenteel verplichte kost voor elke constructeur. Om een voorbeeld te geven: de nieuwe Golf weegt 80 kg minder dan zijn voorganger, de Audi A3 verloor 50 kg. Maar de Peugeot doet vanzelfsprekend nog beter: die verliest zo maar even 140 kg. Dat heeft hij in grote mate te danken aan het nieuwe EMP2-onderstel van de PSA-groep. Minder gewicht betekent een leukere rijervaring voor ons, in afwachting van krachtiger modellen, en anderzijds minder uitstoot en een lager verbruik. Zo stelt Peugeot nu al een versie met een gemiddelde CO2-uitstoot van 85 gr/km in het vooruitzicht. Dat is waarschijnlijk een Hybrid4. Ook in plaats scoort de 308 goed, met een lengte van 4,25 meter en een koffer van 470 liter.
Sobere elegantie
Ook binnen grijpt Peugeot terug naar eenvoud en sobere elegantie. De meeste bedieningselementen zitten gebundeld in het multimediascherm met 9-duims aanraakscherm. Wel valt nog af te wachten of dit systeem al tot de standaarduitrusting zal behoren.
Uiterlijk is het nog afwachten op een eerste ontmoeting om een echte indruk op te doen. Afgaand op de foto’s ligt de 308 goed in het oog en vooraan komt hij discreter over. Alleen vragen we ons af of het allemaal niet wat te braaf is? Wel is nu al duidelijk dat de 308 een hele revolutie zal teweeg brengen bij Peugeot.