Peugeot had de 308 GTi al aangekondigd in conceptvorm, en houdt nu zowaar woord door de tweekleurencombinatie ook echt aan te bieden. Voor de twijfelaars: je kan de krachtigste versie dus echt half in het zwart en half in het rood kopen. Het valt nog te bezien of deze ‚Coupe Franche’ ook een wijze beslissing is. Meer klassieke kleuren staan eveneens ter beschikking.
Mechanisch sperdifferentieel
Wat deze Peugeot 308 GTi alvast uitstraalt is zijn ernst om zijn blazoen nog eens op te poetsen. Sinds de 309 GTi was dat eigenlijk alleen maar stilletjes achteruitgegaan. De 308 GTi belooft eveneens een hooligan te zijn. De 1.6 turbo komt met 250 pk, en er is een versie met 270 pk. Een Torsen mechanisch sperdifferentieel houdt al dat geweld in toom voor het langs de voorwielen het asfalt bereikt. De krachtigste heeft 6 seconden nodig om 100 te bereiken, met 250 pk duurt dat 0,2 tellen langer. De staande kilometer is voorbij in respectievelijk 25,3 en 25,6 seconden. Peugeot heeft breed rubber gelegd met 19-duims velgen en Michelin Super Sport banden. De 250 pk krijgt 18-duims wielen. Ten opzichte van de gewone 308 kleeft de GTi 11 mm dichter tegen het wegdek. Peugeot kreeg hem gehomologeerd met een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km (CO2: 139 gr/km). Gezien zijn specifiek herwerkte turbo en vermogen van 169 pk per liter cilinderinhoud is dat een even grote krachttoer als 330 Nm door de versnellingsbak jagen.
Ieper
De 250 pk versie krijgt iets minder grote remmen, iets minder plakkende banden (Michelin Pilot Sport 3) en een iets minder zwaar prijskaartje. Al is het nog wachten op de definitieve prijs. Veelbelovend is hij wel, we kunnen al iet wachten om er mee aan de bak te mogen. Aan ons de wegjes rond Ieper.