GTi en Peugeot, dan denken we automatisch terug aan de 205 en de 309. Loeiende motoren, haarscherp op de limiet en licht psychotisch in de regen. Peugeots die je aan den lijve deden ondervinden wat overstuur in een voorwielaangedreven auto was.
De GTi-badge mag dan terug zijn, het zal zonder dat vlijmscherpe kantje van weleer zijn. Peugeot geeft zelf aan dat de 308 GTi een compromis biedt tussen alledaagse bruikbaarheid en sportief rijplezier. Geheel naar de tijdsgeest vind je in het vooronder ‘slechts’ een 1.6 benzine terug. Maar dan wel èèn met directe injectie, variabele kleptiming en vooral een twin scroll turbo waardoor hij toch over 200 pk en 275 Nm koppel beschikt. Daarmee mag hij zonder blozen naast een VW Golf GTI staan.
Zowel het koppel als het maximum vermogen blijven lang ter beschikking in de toerenband, wat de 308 GTi vanuit elke versnelling vlot moet doen accelereren. Peugeot geeft nog geen prestatiecijfers vrij, maar verklapt wel dat hij gemiddeld slechts 6,9 l/100 km zal verbruiken en 159 gram CO2 per kilometer zal uitstoten. De tijden zijn duidelijk veranderd.
Aanpassingen
Voor de enthousiaste bestuurder heeft Peugeot een sportief geluid ontwikkeld. Het chassis werd 10 millimeter lager gelegd, en brede (225/40) 18 duimsvelgen helpen de GTi aan het asfalt kleven.
In juli wordt de 308 GTi gecommercialiseerd. Een prijs voor België hebben we nog niet, maar in Frankrijk zal hij 26.900 euro kosten.