In april bestond er nog twijfel over, en concludeerden we nog dat zoals zo vaak bij Peugeot dit een mooi idee leek maar vast weinig kans maakte om echt in productie te komen. Met de nadruk op: zoals zo vaak bij Peugeot. Peugeot klopt nu op onze deur met het bericht dat zijn ingenieurs sinds Shanghai niet hebben stilgezeten. Wil dat zeggen dat...?
HY van hybride
De technische details in het bericht zijn om van achterover te vallen. We weten nu bijna alles: een 1.6 THP motor met 270 pk (dat is die uit de 308 GTi) krijgt steun van een 115 pk sterke elektrische motor op de vooras… en nog zo eentje op de achteras. Dat maakt van de Peugeot 308 R HYbrid effectief een vierwielaangedreven auto. Hij beschikt over een zestrapsautomaat die je aan het stuur manueel kan bedienen, 0 tot 100 kan in 4 seconden. Hij heeft een 60/40 gewichtsverdeling, een top van 250 km/u en hij kan autonoom elektrisch rijden. Al zegt Peugeot niet hoe ver hij komt.
500 pk is een cijfer dat enige nuancering verdient. Peugeot zelf legt uit hoe het systeem werkt. In de Hybride modus zijn ‚slechts’ 270 pk en 330 Nm beschikbaar, en dan nog via de benzinemotor. De elektrische motor komt alleen tussenbeide om de responstijd van de turbo te overbruggen of bij de schakelmomenten. Hij kan ook rijdend de batterijen bijladen. In 15 kilometer is hij volledig opgeladen, wat aangeeft dat het om een beperkt batterijpack gaat. In Hybrid Sport kom je al aan 400 pk en 530 Nm piekvermogen. In Launch Control krijg je de volledige 500 pk en 730 Nm ter beschikking.
We blijven het moeilijk hebben om te geloven dat Peugeot deze echt zal maken, en toch lijkt een (beperkte) serieproductie zo goed als vast te staan. Er wordt 2016 of 2017 als lancering geopperd. Wij houden alvast onze agenda’s vrij.