Maar het merk tovert nog een verrassing uit zijn hoed: een heel nieuwe kijk op de 5008. In de jaren ’90 tot begin de jaren 2000 was hij de ongekroonde koning van het autolandschap: de monovolume. Maar zijn ster is al een tijd tanend en nu slaat Peugeot zelfs een nieuwe nagel in zijn doodskist. De 5008 was al de laatste monovolume in het gamma van Peugeot, maar hij maakt plaats voor een nieuwe visie: een grote SUV met 7 zitplaatsen.
3008 XL
Peugeot heeft besloten om zijn SUV-aanbod te herzien en liet zich daarvoor wat inspireren door Nissan. Dat verving de vroegere 5- en 7-zits Qashqais door de nieuwe Qashqai (5) en de nieuwe X-Trail (7). De oude monovolume 5008 krijgt zo een nieuwe toekomst als de 7-zits versie van de 3008. Hij zal 16,5 cm langer worden dan de 3008 en 11 cm langer zijn dan de huidige 5008. De wielbasis bedraagt 2,84 meter. Peugeot belooft een grotere binnenruimte dan eender welke andere concurrent.
De 5008 neemt het interieur van de 3008 over, inclusief de originele i-Cockpit boordplank. De lijst met luxe- en veiligheidssnufjes is indrukwekkend. Peugeot neemt bijvoorbeeld de rijvaksensor over en de dodehoeksensor, beide met actieve stuurcorrectie. Maar hij beschikt ook over vermoeidheidsdetectie, 360 graden camerazicht en verkeersbordherkenning.
Vanaf 105 gr/km
Peugeot stelt de 5008 voor met twee benzinemotoren van 130 pk en 165 pk. Er zijn ook vier diesels, variërend van 100 pk tot 180 pk. Sommige krijgen een klassieke zestrapsautomaat. De ‘properste’ is de 1.6 BlueHDi 120, die gehomologeerd is met een CO2-uitstoot van 105 gr/km.
Het publiek kan de nieuwe 5008 komen ontdekken op de Mondial de l’Automobile in Parijs. De echte lancering is voor de lente van 2017. De prijzen zijn nog niet bekend.