De Peugeot 508 RXH is een samenwerking tussen het Italiaanse Peugeotfiliaal en de Milanese koetswerkbouwer Castagna.
Castagna heeft roots die teruggrijpen naar 1849, toen het bedrijf nog echt koetsen bouwde. Bij het begin van de twintigste eeuw schakelde het bedrijf over op autocarrosserie, toen nog een volwaardige stiel. Castagna bestond naast Pininfarina, Zagato en Touring, maar verdween in 1954 uit de markt omdat de merken zelf hun koetswerken bouwden.
In 2007 blies ex-Fiat-designer Gioacchino Acampora het merk nieuw leven, met enkele opvallende Fiat-creaties. Daarbij legt hij enorm de nadruk op luxueuze afwerking en edele materialen.
Eik
Nu heeft hij zijn kunnen losgelaten op de Peugeot 508 RXH, naar zijn zeggen omdat ‘de huidige stijl van de Peugeots me wel bevalt.’ Daarbij deinst Acampora er niet voor terug om een volledig nieuwe visie op de auto te ontwikkelen. Zo kreeg de 508 RXH een volledig nieuwe carrosseriekleur, in twee tinten. Het grijsgroene appelleert volgens Castagna aan de vrijetijdsaspecten van de RXH, terwijl het bordeaux (slechts èèn van de beschikbare kleuren) dan weer het burgerlijke naar voor doet komen. Het latje op de zijflank is echte, gerookte eik, een trademark van Castagna. De wielkasten zijn vergroot om plaats te bieden aan 19-duims velgen.
De binnenkant brengt de Peugeot naar een nieuw niveau. Zo is er speciaal grijsgroen alcantara dat in overeenstemming is met de buitenkant, en echte Britse tweed padding. De keuze voor alcantara reflecteert volgens Castagna het ecologische karakter van de RXH. Ook in de koffer gebruikt Castagna houtinleg.
De prijs voor zoveel fraais? Wel, reken er nog maar makkelijk een RXH bij bovenop de aanschafprijs. Castagna wil ook zijn pijlen richten op de Peugeot 2008.