Peugeot is zich bewust van het feit dat het grote publiek het Mondeo-segment de rug toekeert. Daarom heeft het ook bewust de nieuwe 508 meer het uiterlijk gegeven van een vierdeurs coupé dan van een klassieke sedan. Dezelfde logica heeft Peugeot ook op de break toegepast. De Peugeot 508 SW ziet er zo meer uit als een shooting brake dan als een… oude Volvo.
Korter, lager, dynamischer
De nieuwe Peugeot 508 SW is compacter dan zijn voorganger. In de lengte is hij 5 centimeter korter (4,78 meter), terwijl hij ook 6 centimeter verliest in de hoogte (1,42 meter). Dat laat zich natuurlijk voelen in de koffer, die 30 liter inboet ten opzichte van zijn voorganger. Hij meet nu 590 liter, met een maximum van 1.780 liter.
Benzine en diesel
De nieuwe Peugeot 508 SW krijgt enkele opvallende technologieën voor dit segment, zoals een nachtzichtcamera en volledig geautomatiseerd parkeren.
Peugeot brengt twee 1.6 turbobenzinemotoren in stelling, één met 180 pk en één met 220 pk. Daarnaast is er ook de 1.6 diesel met 130 pk. Ook de 2.0 diesel mag opdraven met 160 pk en met 180 pk. De dieselmotoren hebben een gehomologeerde CO2-uitstoot van 100 tot 122 g/km.
De Peugeot 508 maakt eveneens gebruik van het uitstekende EMP2-onderstel van de Peugeot 308 en 3008 en 5008. Hij zou dus moeten overtuigen op de weg, zeker gezien de expertise van Peugeot inzake rijdynamiek. We hopen snel uitsluitsel te kunnen geven.
De nieuwe Peugeot 508 SW gaat in januari 2019 de markt op, maar de prijzen zijn nog niet bekend.