Neen, de 2008 is geen waardige opvolger gebleken van de 205 en 405 in hun Dakar-specificaties. Die wisten bij herhaling de loodzware Dakar-rally te winnen. Nu koos Peugeot wel voor een andere aanpak met de 2008, die een tweewielaangedreven buggy was. Bovendien, van een wit blad ontworpen en niet de verderzetting van een reeds gelauwerde rallymachine. Peugeot volhardt echter en komt nu naar voor met een nieuwe aanpak die uit een Batmanfilm lijkt weggelopen.
Gespierder
Peugeot heeft op dat vlak de reputatie dat het geen half werk levert. De Peugeot DKR16 is in zijn ontwikkeling vertrokken van de tekortkomingen van de 2008 DKR. Daarom krijgt het nieuwe rallymonster bredere sporen, minder overhang en een betere aerodynamica die meer stabiliteit bij hogere snelheden moet geven.
De 3.0 V6 biturbo diesel ziet zijn vermogen stijgen, al geeft Peugeot geen specifiek cijfer vrij. Ook het maximaal koppel is over een breder toerental beschikbaar. Peugeot riep bovendien al zijn ervaring samen om de DKR16 op punt te stellen. Piloten Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel en Cyril Deprez hebben samen 17 Dakar-overwinningen op hun conto.
Peugeot geeft nog mee dat de 2008 DKR ook nog gauw enkele verbeteringen van de DKR16 meekreeg, wat meteen leidde tot de overwinning in de China Silk Road Rally. Maar natuurlijk is er slechts één resultaat belangrijk, dat in de echte Dakar (in Zuid-Amerika, weliswaar). Het antwoord volgt begin 2016.