Carlos Tavares is categoriek: nee, de prachtige e-Legend concept heeft geen toekomst in de catalogus en in de showrooms van Peugeot. Waarmee de e-Legend in het inmiddels lange rijtje concept cars thuishoort dat zonder gevolg bleef bij Peugeot. Het is een slechte gewoonte van het merk.
Niet rendabel?
De reden die PSA naar voorschuift om het project definitief op te bergen is de twijfelachtige rendabiliteit. De investering om een productieversie van de e-Legend te maken zou ongeveer 250 miljoen euro bedragen. Om dan nog winst te maken, zou het productiemodel een prijskaartje moeten krijgen dat zou oplopen tot 70.000 à 80.000 euro. Onmogelijk, zo oordeelt men binnen PSA. Maar is dat wel zo?
Alpine
We willen niet beweren dat we er meer van weten dan de experts van de Franse groep, maar wanneer we even over het muurtje kijken bij dat andere Franse huis Renault, dan vragen we ons toch af of Peugeot zijn rekening wel goed gemaakt heeft. De wedergeboorte van Alpine – overigens een project van Tavares toen hij nog bij Renault werkte – blijkt een stevig succes. In goed anderhalf jaar zijn er 5.000 Alpines verkocht. Er mag intussen wel een basismodel bestaan dat 55.000 euro kost, maar de meeste van die eerste exemplaren waren de dure lanceringsversies van 70.000 euro. In het eerste trimester van 2019 zijn er meer Alpines op nummerplaat gezet dan Porsches. En dan hebben we het over alle Porsches. Wanneer je die cijfers doortrekt naar een levensduur van 7 jaar voor dit model, en dat na enkele jaren de verkoop vermindert, dan lijkt een verkoop van 20.000 exemplaren van de nieuwe A110 wel mogelijk.
Daar kan je tegenover stellen dat een nieuwe Alpine toch nog van een andere orde is dan een nieuwe Peugeot 504 Coupé, en dus niet over hetzelfde commerciële potentieel beschikt. Maar daar zijn we niet zo zeker van. Gezien de unaniem lovende reacties van het publiek zou een revival van de 504 Coupé wel eens op meer respons kunnen rekenen dan Peugeot zelf denkt. Bovendien was de Peugeot concept een vierzitter die op 400 pk kon rekenen uit een moderne plug-in hybride aandrijflijn. Naast de emotie gaf dat de auto ook een rationeel aspect.
We kunnen wel begrijpen dat PSA op een moment dat het al een stevig bedrag heeft uitgetrokken om Opel van GM over te kopen, niet nog eens de portefeuille opentrekt voor een project als dit. Dat hoort bij een goede beleidvoering. Maar de sprong niet durven wagen omwille van het rendabiliteitsrisico, dat is onbegrijpelijk voor ons. Goed, aan ons om ermee te leren leven. En we kunnen ons steeds optrekken aan de komst van de 508 Peugeot Sport Engineered, ook een plug-in hybride met 400 pk. Die komt er hoogstwaarschijnlijk wel.