Peugeot zal vooral uitpakken met de geluidssoundtrack van de Fractal. Hij laat van zich horen van zodra je hem opent en er een Samsung horloge in de buurt is, wanneer je hem start – natuurlijk – maar ook wanneer richtingaanwijzers en lichten aan gaan. Enzovoort.
Focal
Peugeot heeft samen met het Franse hi-fimerk Focal een 9.1.2 versterkingssysteem ontwikkeld. Het bestaat uit negen luidsprekers die over het interieur verspreid zijn. In de stoelen zijn twee basversterkers ingewerkt. Het systeem moet onder meer de weergave van de navigatie-aanwijzingen dynamischer maken. Naarmate je dichter nadert bij een bestemmingswijziging, klinken de instructies ook minder veraf. Ze klinken rechts wanneer je rechts moet en links wanneer je links moet. De gedachte hierachter: dat de bestuurder zijn blik en zijn aandacht bij de weg kan houden.
3D-printen
Dan hebben we het nog niet gehad over de 204 pk die hij aan zijn elektrische motor onttrekt, maar is dat zo nieuw? Wat wel nieuw is, en eigenlijk zijn we verbaasd dat de autoconstructeurs er pas nu mee komen aanzetten, is de toepassing van 3D-printing. Je kan er zowel een compleet nieuwe look mee aangeven, maar ook een heel precies doel nastreven. Zo zijn de winddeflectoren aan de wielkasten heel specifiek ontworpen om windgeluid te neutraliseren. Peugeot heeft ervoor gekozen om die via 3D-printing te ontwikkelen in plaats van de klassieke constructie. 3D-printers krijgen nog bijzondere toepassingen in de autosector. Zo is er een Amerikaanse start-up die in minder dan twee jaar tijd een zuinige mini-auto wil lanceren, die volledig via een 3D-printer is klaargemaakt.
Laten we eindigen op een vraag, nu Peugeot heeft bekendgemaakt dat de RCZ geen vervanging krijgt. Bestaat er momenteel bij Peugeot een project dat meer karakter uitstraalt dan dit?