De auto is chassisnummer 057, en is daarmee één van de allereerste Porsche 911’s ooit. Hij is geproduceerd in oktober 1964. Op dat moment was er nog geen sprake van 911, maar hadden we het over de 901. Het vervolg is bekend.
Peugeot zegt nee
Nog maar enkele weken na de opstart van de productie moet Porsche al sleutelen aan de naam van zijn nieuwe model. Want Peugeot blijkt alle rechten te hebben op auto’s met een driedelige cijfercombinatie met een 0 in het midden. Het gevolg: de 0 in het midden verdwijnt, en sindsdien spreken we over de 911. Slechts enkele tientallen 901’s hebben de fabriek verlaten. Hij is de Heilige Graal van de 911, er vandaag eentje vinden is een mirakel.
De mirakelschuur
Het mirakel vindt plaats in 2014, wanneer een Duitse tv-ploeg aan een uitzending werkt rond antiquiteiten. In een schuur stoot de ploeg op twee 911’s uit de jaren ’60, die daar al tientallen jaren verkommeren. De tv-ploeg gaat op zoek naar informatie bij het Porsche museum. Daar wordt duidelijk dat één van de Porsches het chassisnummer 300.057 draagt. Daarmee dateert hij uit de periode voor de Peugeot-rel. Omdat Porsche zelf niet over een exemplaar uit die periode beschikte, besloot het museum om de twee auto’s aan te kopen en om de 901 te restaureren..
Origineel
De experts van Porsche Classic hebben uiteindelijk drie jaar aan de auto gewerkt. Daarbij hebben ze getracht om de 901 zo origineel mogelijk te houden. Onderdelen die nog hersteld konden worden, zijn dat ook. Wat onherstelbaar was, is vervangen door onderdelen van auto’s uit dezelfde periode. Het resultaat kan u hier zien: één van de allereerste vertegenwoordigers van een lijn die schittert sinds 1964. Zoals hij erbij stond in 1964.