De 918 RSR borduurt verder op de 918 Spyder, waarmee Porsche de wereld met verstomming sloeg. Hij heeft er nu een dakje en vleugeldeuren bij gekregen. Hij behoudt zijn hybride concept, maar neemt grotendeels de techniek van de 911 GT3 R Hybrid racer over.
Het is Porsches bedoeling om via uithoudingsraces te testen hoe ver het de hybride technologie kan pushen. Ditmaal komt Porsche echter met nog overtuigender argumenten aan de start.
767 pk
De 911 had namelijk nog een flat six achterin, terwijl je achteraan de 918 RSR een 563 pk krachtige V8 vindt. Aan elk voorwiel komt een elektrische motor, telkens goed voor 102 pk. In totaal kan hij zo over maximaal 767 pk beschikken. Energie die vrijkomt bij het remmen, wordt gerecupereerd in een door een vliegwiel aangedreven ‘doosje’, dat in de cockpit naast de piloot geïnstalleerd is. De piloot kan met een druk op de knop die energie aanspreken, om de elektrische motoren te activeren. Handig bij het inhalen of op de rechte stukken.
Le Mans
Porsche ziet deze 918 RSR als een rijdend laboratorium, en brengt zo hulde aan zijn eigen sportief verleden. Het nummer 22 en de striping verwijzen naar de Porsche 917 waarmee Gijs van Lennep en Helmut Marko in 1971 het afstandsrecord in de 24 Uren van Le Mans aan diggelen reden. Dat record werd pas vorig jaar gebroken.