Porsche trok zich vorig jaar terug uit het WEC-kampioenschap, met drie zeges in de 24 Uur van Le Mans had de hybride 919 zijn missie meer dan volbracht. Maar voor Porsche kon er nog een ererondje af.
Dit jaar zal Porsche her en der opduiken met een Porsche 919 Hybrid Evo. Dat is eigenlijk de versie zoals Porsche van plan was om die in 2018 te racen, mits nog enkele aanpassingen. Er is geen reglement meer van toepassing op de Porsche, dus alle teugels mochten gevierd in de zoektocht naar het ultieme snelle rondje.
1.160 pk
Om te beginnen kreeg de Porsche 919 Hybrid Evo meer power. De 2.0 V4 turbobenzine kreeg een boost van 500 pk naar 720 pk. Het hybridesysteem op de vooras kreeg ook een boost, van 400 pk over één ronde naar 440 pk. Maximaal ontwikkelt de Porsche zo 1.160 pk! Door onder meer de airco te schrappen, de lichten en de ruitenwisser won Porsche 39 kilogram, voor een totaal van 849 kilogram. Voeg daar meer downforce en sticky banden van Michelin aan toe, en we zijn klaar.
359 km/u
In 2017 was de Porsche 919 Hybrid goed voor een tijd van 1’53”776 in Francorchamps, achter de F1-tijden. Zonder beperkingen knalde Neel Jani nu een rondje in 1’41”770 op de klok. Daarmee was hij 0,7 seconden sneller dan de poletijd van Lewis Hamilton in de Mercedes F1 in de GP van België vorig jaar. Jani haalde een topsnelheid van 359 km/u en een gemiddelde snelheid over een ronde van 245,61 km/u.
Het is niet de eerste keer dat de prototypes net zo snel blijken als Formule 1-wagens. De Franse racepiloot Eric Hélary zei ons recent nog dat begin jaren ’90 de Peugeot groep C-monsters in Magny Cours in Frankrijk gelijkaardige rondetijden noteerden als de F1.