Porsche bracht dit cadeau mee naar het Autosalon van New York: de meest exclusieve Boxster tot nu.
De Boxster heeft altijd al zijn kwaliteiten gehad: centraal geplaatste motor, laag gewicht, achterwielaandrijving. Wie de moeite nam, ontdekte een knap sturende Porsche. Alleen, weinigen nemen die moeite, zo maken de bescheiden verkoopsresultaten van zowel de Cayman als de Boxster duidelijk. De 911-liefhebber heeft nooit een andere Porsche gelust, dat is al zo sinds de 924. En dus wordt de Boxster nogal makkelijk weggezet als de Porsche voor mevrouw, of als kappersauto.
Met de Spyder krijgt de Boxster een eigen sublieme versie. Laag, sportief, met eigenlijk gewoon een bescheiden nooddakje en de kenmerkende bulten op de motorkap achteraan. Hij lijkt op een miniatuurversie van de Carrera GT. Met navenante prestaties. De motor is de 3.8 zescilinder boxer uit de 911, goed voor 375 pk. Met een sprint naar 100 in 4,5 seconden – met PDK-dubbelekoppelingsbak moet de Boxster Spyder maar weinig concurrentie vrezen. In tegendeel zelf. Een Ferraribestuurder zal zich wakker moeten tonen om de Spyder voor te blijven. Hetzelfde geldt voor een 911-eigenaar.
Goedkooper dan een 911
Porsche vraagt iets meer dan 85.000 euro voor deze Super-Boxster. Dat is 7.000 euro minder dan een 911 Carrera, voor meer vermogen. Volstaat dit als argument om eindelijk uit de schaduw te treden?