De Porsche Cayenne E-Hybrid krijgt een nieuwe hybride aandrijving, die bestaat uit een 3.0 turbobenzine V6 en een elektrische motor. Beide samen zijn goed voor 462 pk en 700 Nm. Ten opzichte van de vorige generatie is de batterijkracht toegenomen. Die steken nog steeds onder de koffervloer, maar zijn nu 14,1 kWh krachtig.
In cijfers
Was dit een gewone plug-in hybride SUV geweest, dan hadden we ons al tevreden gesteld door te vermelden dat hij een gemiddeld verbruik heeft van 3,2 l/100 km volgens Porsche, dat de CO2-uitstoot nog niet bekend is, dat hij volgens die cyclus 44 kilometer ver rijdt op batterijkracht alleen en dat hij aan een gewone 230 Volt-stekker 7,8 uur nodig heeft om te worden opgeladen. Met de optionele snellader en een 32-ampère 230 Volt-stekker heeft hij voldoende aan 2,3 uur. Maar aangezien dit Porsche is, moet er meer zijn.
De constructeur benadrukt dat het voor zijn hybride systeem een werking op punt heeft gesteld die raakpunten vertoont met zijn 918 Spyder hypercar. Het systeem kan dus tijdelijk ook een boost geven aan de prestaties van deze Cayenne, die slechts 5 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen en een top heeft van 253 km/u.
De Porsche Cayenne E-Hybrid krijgt standaard een achttraps Tiptronic S automaat en vierwielaandrijving die hem efficiënter maakt in het terrein, maar ook helpt bij sportief rijden.
De nieuwe Porsche Cayenne E-Hybrid wordt eind juni 2018 beschikbaar, met een basisprijs van 93.000 euro.