De Cayman S gaf meteen het gevoel een 911-killer te zijn, maar Porsche had hem voelbaar ingetoomd om het paradepaard niet te beschamen. Nu er 20 varianten van de 911 zijn, is de Cayman wat meer ademruimte gegund.
Minder gewicht, meer pk’s
Tegenover de Cayman S verliest de R 55 kilogram en wint hij 10 pk. Dat geeft 1.295 kg en 330 pk uit de centraal geplaatste 3.4 zescilinder. In 5 seconden staat hij aan 100 km/u, de top bedraagt 282 km/u. Met de PDK dubbele koppelingsbak met 7 verzetten, én met het optionele Sports Chrono Pack haalt hij zelfs 4,7 seconden. Het gemiddeld verbruik bedraagt 9,7 l/100 km handgeschakeld en 9,3 liter met de PDK
Lichte wielen
De gewichtsbesparing ging ten koste van wat luxe in het interieur, maar ook bijvoorbeeld de 19” wielen zijn de lichtste die Porsche in het gamma heeft. De hele set weegt nauwelijks 40 kg. Ook het onderstel is aangepakt om de Cayman R een nog verbeterde wegligging te geven. Zo ligt de R 2 cm lager tegen de weg dan de S, en beschikt hij over een vaste achterspoiler. Ook de ‘Porsche’ belettering op de flanken is uniek, die heeft hij van de eerste R – een 911 – uit 1967. Dat was een uitgepuurde 911 voor racedoeleinden, waarvan slechts 19 stuks bestaan. Een heus verzamelobject.
Dat zal met de Cayman R minder vaart lopen, al is hij zelf verre van goedkoop. Hij debuteert op de Duitse markt in februari 2011 en zal daar net geen 70.000 euro kosten. Door de hogere BTW bij ons wordt dat vast een stuk boven 70.000 euro.