Ai, 172 gr/km. Maar de grens van 70% aftrekbaarheid voor bedrijfswagens ligt op 170 gr/km. De Panamera diesel blijft dus op 60% steken, en dat zal steken. De Belgische Porsche-invoerder bekijkt momenteel of een fiscaal voordeliger versie voor onze markt de moeite loont, maar een beslissing is er nog niet.
Nu, zelfs zonder dit Belgische ‘probleempje’ blijft de Panamera diesel interessant. Hij beschikt over een 3.0 V6 die 250 pk en 550 Nm krachtig is. Hij wordt uitsluitend op de achterwielen aangedreven, en belooft stevig uit de hoek te kunnen komen met zijn sprint naar 100 km/u in 6,8 seconden en zijn top van 242 km/u.
Rijbereik van 1.200 km
En wie er in slaagt de hele rit af te werken met de zelfbeheersing van een Tibetaanse monnik, raakt met Porsches opgegeven gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km 1.200 km ver met èèn tank.
Afgaand op de Duitse prijs, kan de Belgische Panamera diesel rond 81.700 euro gaan kosten. Maar op de officiële Belgische prijs is het nog even wachten. Hij is beschikbaar vanaf augustus.