Porsche heeft sinds zijn debuut in 2009 meer dan 150.000 stuks van de Panamera verkocht. Niet slecht, maar hij heeft nooit helemaal de verwachtingen ingelost. Dat kwam omdat nogal wat mensen zich stoorden aan zijn design. De Panamera was naar Porschenormen een dikzak.
Met de nieuwe heeft Porsche die kritiek weggegomd. De nieuwe vierdeurs Panamera haalt duidelijk meer inspiratie uit de 911. Hij staat op het onderstel van de toekomstige Audi A8, al is voorlopig nog niet duidelijk of de afmetingen van de Panamera ingrijpend wijzigen.
Krachtiger en zuiniger
De nieuwe Porsche Panamera wordt wel krachtiger dankzij nieuwe biturbo’s. De Panamera 4S krijgt 440 pk, de Turbo 550 pk en de diesel 422 pk. Het verbruik zakt gemiddeld met 16 procent, onder meer dankzij de nieuwe achttraps dubbelekoppelingsbak. Zo komt de diesel aan een officieel gemiddelde van 6,7 l/100 km (CO2: 176 gr/km).
Scherm domineert
Hij krijgt een nieuwe luchtgestuurde ophanging en 4D chassis control. Het interieur doet wat denken aan dat van een Tesla Model S, met een belangrijke plaats voor het infotainmentscherm. Dat krijgt standaard Porsche Connect, met verschillende apps. De prijzen zijn nog niet bekend. Dit najaar volgen nog de eerste leveringen.