De verbruikstest in het echt is uitgedokterd door twee Franse milieuorganisaties - Transport & Environnement en France Nature Environnement - en gevalideerd door het onafhankelijke Bureau Veritas, een instituut in Frankrijk. De test is gebaseerd op de RDE (Real Driving Emissions) waarover de Europese instanties zich momenteel buigen. Volgens die nieuwe norm zou het verbruik berekend worden aan de hand van een echte testrit, met 25 kilometer stadsverkeer, 39 kilometer wegen buiten de stad en 31 kilometer snelweg. De testwagen krijgt ook ballast mee, om passagiers en kofferlast te simuleren. De airco staat op en het parcours telt heuvels en hellingen.
De conclusies
Het eerste zichtbare resultaat is natuurlijk het grote verschil tussen wat we nu kennen als het gehomologeerde verbruik op basis van de NEDC-cyclus in een laboratorium en het ‘echte’ gemiddelde. Gemiddeld stelt PSA een meerverbruik van 2 liter per 100 kilometer vast met de nieuwe cyclus, met uitschieters tot 2,7 liter en soms tot op 1,2 liter van het gehomologeerde verbruik. Een tweede resultaat: het verschil tussen het echte verbruik en het gehomologeerde verbruik loopt sterker op met een automatische versnellingsbak. Hier is het verschil steeds groter dan 2 l/100 km.
De belangrijkste conclusie is volgens ons wel deze: de tests tonen aan dat wat auto’s betreft de jacht op CO2-uitstoot inefficiënt is gebleken en zelfs contraproductief, gezien het grote verschil tussen de laboratoriumtest en het echte verkeer. Een jacht die is ingezet nadat de politiek in zijn strijd om lagere CO2-cijfers de aanschaf van dieselmotor had ondersteund met subsidies. Tot bleek dat die diesels dan weer te veel fijn stof en NOx-partikels uitstoten. Oeps.
Nu stellen we met cijfers hetzelfde vast met de downsizing van de motoren, die alleen in de officiële verbruikstest tot lagere cijfers leiden. Kijk naar het voorbeeld van de Citroën Grand C4 Picasso met de PureTech 1.2 driecilinder turbobenzinemotor met 130 pk. Waar die volgens de NEDC-cyclus 5 l/100 km verbruikt, blijkt dat volgens de nieuwe test in het echte leven 7,4 l/100 km te zijn. Dezelfde motor in een Peugeot 3008 komt in de echte test aan 7,6 l/100 km in plaats van de beloofde 4,9 l/100 km. De trend naar kleinere motoren blijkt pas in het C-segment iets van resultaat te hebben. Een Peugeot 308 komt zo aan 6,6 l/100 km in plaats van 4,6 l/100 km. Wanneer deze RDE-test in voege treedt, lijken de kleine motoren in grote auto’s al bij voorbaat kansloos. En zullen de constructeurs dus nog maar eens hun motorenprogramma moeten herzien.
Wie de volledige verbruiksresultaten wil zien, klikt op de grote foto bovenaan het artikel.