Het nieuws raakte dinsdag in de late namiddag bekend. Wij bevonden ons op dat moment in het gezelschap van een PSA-delegatie, voor de presentatie van de Peugeot 5008. PSA’s grote baas Carlos Tavares zou Opel (en het Britse Vauxhall) bij PSA willen inlijven, en bovendien zou eigenaar GM die optie wel zien zitten om zo eindelijk van zijn sinds 16 jaar verlieslatende Europese poot af te raken. Onze tafelgenoten leken even verrast als wij zelf, ze waren zelf pas in de loop van de dag op de hoogte gebracht. Maar tijdens de volgende discussies wisten ze ons wel al een en ander bij te brengen.
VK en Duitsland
Eerst en vooral kadert de zet binnen de goede gezondheid die de PSA-groep heeft teruggevonden, nadat de Fransen in 2012 zelf met het faillissement flirtten. Een inbreng van 14 procent van de Franse Staat bracht redding, later volgde zekerheid door de inbreng van het Chinese Dongfeng. Ironisch genoeg is er eerder al gesproken over een fusie tussen GM en PSA, waarbij de Amerikanen de Franse bedrijven zouden opslokken. Maar die deal liep finaal op de klippen. Al waren er wel gevolgen. Zo gebruikt de toekomstige Opel Highland X SUV door deze deal wel het onderstel van de Peugeot 3008/5008.
Omdat je het ijzer moet smeden wanneer het heet is, wil PSA nu investeren op het moment dat de verkoop opnieuw goed draait. En waarom dan niet investeren in een bijkomend merk? Dat deed PSA al, want het kocht net de Indische constructeur Hindustan op, bekend van de legendarische Ambassador.
Waarom Opel?
De vraag is: waarom Opel, eerder een concurrent va PSA dan een aanvulling op het gamma? Onze gesprekspartners op de voorstelling van de 5008 stelden dat PSA zo zou kunnen consolideren op markten waar de groep traditioneel niet sterk staakt: in het Verenigd Koninkrijk (Vauxhall) en Duitsland (Opel). Behalve het schaalvoordeel door meer onderdelen te delen met verschillende merken, zien we moeilijk wat deze deal voor Opel zou kunnen inhouden. De posities zijn immers al duidelijk verdeeld bij PSA, met Citroën als betaalbare volumespeler, Peugeot als iets meer premium-gerichte VW-concurrent en DS – op termijn – als echt premiummerk.
Deze beslissing veroorzaakt ook onrust bij de Duitse en Britse overheden. Die vrezen in Duitsland voor meer banenverlies en in Groot-Brittannië voor onzekerheid met het oog op de Brexit. Dat met Trump die de Amerikaanse auto-industrie steeds meer wil beschermen, met VW dat 30.000 jobs schrapt… Het beloven nog boeiende tijden te worden.