Het volledig aluminium chassis van beide Range Rovers is al van bij de start ontwikkeld met een hybride versie in gedachten. Die heeft dus geen enkel gevolg op de binnenruimte. De Range Rover Sport behoudt zelfs zijn zevenzits optie.
340 pk, 700 Nm
Het hybride systeem voegt slechts 120 kilogram toe aan het gewicht van beide SUV’s. De invloed op de prestaties blijft dus beperkt. De 3.0 V6 diesel, waar we eerder al de lof van zongen, blijft voor het grootste deel van de krachtontplooiing zorgen. Een achttrapsautomaat regelt het comfort. In totaal kan de hybride 340 pk en 700 Nm in stelling brengen. Zijn koppel bevrijdt hij reeds bij 1.500 opm. Hij heeft minder dan 7 seconden nodig om 100 te halen en mag naar 218 km/u doorgaan.
Het puur elektrisch rijbereik bedraagt maximaal 1,6 kilometer. Toch dalen hierdoor het officiële verbruik en de uitstoot met 26 procent.
Dat hij 4x4-capaciteiten heeft, leidt geen twijfel. Maar om zijn punt wat kracht bij te zetten is het merk vertrokken voor een demorit op 22 augustus in thuisbasis Solihull in Engeland. De eindbestemming is Mumbai in India, zo’n 16.000 kilometer verder op de hoofdzetel van Tata, de eigenaar van het merk.
Prijzen kennen we nog niet, maar wanneer je weet dat een basis Range en Range Sport de deur uit gaan voor respectievelijk 91.200 euro en 73.200 euro, dan weet je al dat je daar nog een surplus bij mag tellen. Op 10 september gaan de orderboekjes open. Begin 2014 volgen de eerste leveringen.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Range Rover
Klik hier en zoek uw occasie Range Rover Sport tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Range Rover Sport, en een selectie van tweedehandse