De optische wijzigingen zijn eenvoudig, eigenlijk gaat het gewoon om nieuwe lichtblokken voor- en achteraan. Maar technologisch is dit een heel ander verhaal.
Touch Pro Duo
Eerst en vooral krijgt de Range Rover Sport op zijn beurt het nieuwe infotainmentsysteem dat de Ranger Rover Velar introduceerde. Het krijgt de naam Duo omdat het uit twee touch screens bestaat. Het ene is het ‘normale’, het andere vervangt de klassieke bedieningen van de airco.
Met dit systeem komen ook nieuwe functies, zoals de assistentie bij het manoeuvreren met een aanhangwagen, het lichtscherm van het open dak dat je via een beweging kan openen of sluiten, de sleutelband en nieuwe, intelligente led-lichten die je toelaten om de grote lichten te gebruiken zonder je tegenliggers te verblinden.
Bij de andere wijzigingen kunnen we nog meegeven dat de SVR er 25 pk bij krijgt… wat het totaal op 575 pk brengt.
Hybride
Maar de grote vernieuwing komt van de plug-in hybride die nu opduikt in de catalogus. We zien hoe een 2.0 viercilinder benzinemotor hulp krijgt van een elektrische motor, beide in tandem goed voor een gecombineerd vermogen van 404 pk en 640 Nm, en 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden. Vergelijkbaar met de Volvo XC90 T8 dus. Maar hier is de elektrische motor niet op de achtertrein geplaatst. Hij is gewoon mee gekoppeld aan de achttrapsautomaat en helpt dus volop met de aandrijving van de vier wielen… zoals je van een Land Rover zou verwachten. Dit maakt ook dat je voor het eerst kan offroaden op elektrische kracht alleen.
Land Rover stelt een puur elektrisch rijbereik van 51 kilometer voorop. In de officiële verbruikscyclus verbruikt hij 2,8 l/100 km voor 64 g/km CO2. De nieuwe Range Rover kost 65.200 euro, de hybride versie kost 88.500 euro.