Vanaf de winter komt de 2.0 viercilinder Ingenium diesel beschikbaar in de Range Rover Sport. We kennen hem al uit de Land Rover Discovery Sport, de Range Rover Evoque en de Jaguars XE, XF en F-Pace. In ons land waar CO2-uitstoot de doorslag geeft over commercieel succes, zal dit de Range Rover Sport een belangrijk duwtje in de rug geven.
164 gram CO2
De 2.0 diesel is de Range Rover Sport is aangekondigd met een flinke 240 pk en 500 Nm koppel. Officieel verbruikt hij 6,2 l/100 km en de CO2-uitstoot is gehomologeerd op 164 gr/km. Hierdoor klimt hij één trapje hoger en is hij voortaan voor 70 procent aftrekbaar als bedrijfswagen.
De Range Rover Sport krijgt meteen ook enkele aanpassingen mee voor modeljaar 2017. Offroad krijgt hij de nieuwe Low Traction Launch, die je op het aanraakscherm kan activeren. Hij maakt het vertrek makkelijker op gladde ondergrond, zoals modder, nat gras of ijs. Meest interessante vernieuwing is de assistentie bij het rijden met een aanhangwagen. Het systeem is vergelijkbaar met dat op de VW Passat. Bij het achteruitrijden moet je alleen de modus activeren via de draaiknop van het Terrain Response en de cursor op het camerabeeld van het multimediascherm verslepen naar de plek waar je heen wil. Vervolgens moet je alleen nog gas en remmen bedienen, en de auto stuurt er vanzelf heen. Magisch!
Land Rover biedt de Range Sport SD4 aan vanaf 63.200 euro.