De constructeur heeft beslist om in de Espace de motor onder te brengen die Alpine ook zal gebruiken in de A110. Weliswaar met iets minder vermogen, want de motor is teruggebracht naar 225 pk. Maar voor de Renault Espace is dit een vooruitgang, want de vorige topmotor – een 1.6 – kwam maar aan 200 pk. Ook het koppel gaat erop vooruit, van 260 Nm naar 300 Nm.
Correctie
Aangezien het om een topmotor gaat, zal de 1.8 uitsluitend worden aangeboden in combinatie met een zeventraps EDC dubbelkoppelingsbak, met de gestuurde ophanging en met 4Control vierwielsturing. Renault kondigt een gehomologeerde CO2-uitstoot aan van 156 g/km, of 10 gram meer dan de 1.6 met 200 pk.
Dit nieuws heeft wel alle schijn dat Renault een aanpassing in zijn strategie doorvoert. Met de Espace en de Talisman zette Renault de achtervolging in op de Duitse premiummodellen uit het D-segment. Maar zoals zowat iedereen had voorspeld bij de lancering van beide modellen, is het moeilijk om klanten weg te lokken bij Audi, BMW en Mercedes wanneer je maximaal een 1.6-motor in de aanbieding hebt, zowel in benzine als in diesel. Daar lijkt de 1.8 verandering in te brengen. En na de Espace zou ook de Talisman deze switch doorvoeren.
Het prijsverschil ten opzichte van de TCe 200 pk zou zo’n 1.000 euro bedragen, wat de prijs op 40.650 euro zou brengen.