De tijden veranderen, en dus ook de Kangoo. Toen hij uitkwam in 1997 vielen jonge gezinnen die het niet breed hadden als een blok voor dit handige lieverdje met de guitige ronde lichten. Pretenties had hij niet. De kinderen waren er dol op, en Renault wist zich verzekerd van een succesformule die het merk koesterde.
SUV
Vandaag is het al SUV wat de klok slaat. Om nog een kans te maken in een nietsontziende concurrentiestrijd, moet al wat hoger is dan 1,40 meter wel de SUV-stijl imiteren. Er is body nodig, net als een smoel dat niet doet wegsmelten als was het Bambi’s blik. Niet zoals de Kangoo vroeger deed dus. Dat heeft PSA al eerder begrepen door zijn Citroën Berlingo en vooral de Peugeot Rifter minder een uiterlijk van een bestelwagen te geven, maar wat meer een coole look te schenken.
Met deze concept lijkt Renault nog niet helemaal de kaart van de SUV-Kangoo te trekken, maar de tijd van de lieve Kangoo is duidelijk voorbij. Met zijn erg ernstige gezicht dat wel een kopie lijkt van de Mégane en de Talisman, straalt de Kangoor van 2020 een heel andere boodschap uit. Die lijkt meer bij zijn tijd te passen.