Je hebt niet eens een kennersoog nodig om te zien dat de Kwid in zijn design meer Daciakenmerken draagt dan Renaulstijl. In heel wat landen (Latijns Amerika, Rusland, de Maghreblanden, het Midden Oosten) verkoop Renault de Dacia’s al langer als Renaults. Waar zullen we de Kwid het eerst zien? De foto geeft al een eerste indicatie: het stuur zit rechts.
4.000 euro
Renault heeft de Kwid voorgesteld in India, waar Renault een gestage groei kent en zijn netwerk rustig ziet uitgroeien. De Kwid moet het vooral in de nieuwe wereldeconomieën waarmaken, en dat aan een zeer concurrentiële prijs, vanaf het tweede semester van 2015. In India kost hij 3 à 4 Laks, het equivalent van 100.000 Roepies. Bij ons is dat iets meer dan 4.000 euro.
Blijft hij dan uitsluitend voorbestemd voor die delen van de wereld? Weinig waarschijnlijk. Gezien het succes van Dacia bij ons en gezien de duidelijke link tussen beide merken (zelfs de iconen van het navigatiesysteem zijn die uit de Daciamodellen), is de kans groot dat we ons aan een Dacia Kwid mogen verwachten. Die zal dan al gauw 5.000 euro kosten, maar dat is nog steeds 2.000 euro minder dan de huidige Logan. Een heel leuke prijs voor deze leuke auto. Waarbij vast nog budget overblijft voor opties. Net daar doen constructeurs hun grootste winst aan.
Volgens ons mogen we ons in de loop van 2016 verwachten aan dit stadskarretje van 3,68 meter lang. De Kwid staat op een nieuw platform, dat de Renault-Nissan alliantie ontwikkelde.