Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Resultaten Artcurialveiling Triganocollectie – Een 2PK van 170.000 euro

We hebben u in januari de veiling aangekondigd van een reeks Citroëns uit de Triganocollectie. De resultaten van die veiling zijn net binnen. Ongezien is wel de beste omschrijving.

Het oldtimersalon Rétromobile in Parijs het eerste weekend van februari is traditioneel ook het toneel voor de veiling van Artcurial. Deze keer stond de Triganocollectie in de schijnwerpers, waar een vijftigtal Citroëns op zoek mochten naar een nieuwe eigenaar. Dat leverde verrassingen en ontgoochelingen op.

172.800 euro

In totaal zijn zes van de 48 aangeboden Citroëns de deur uitgegaan aan prijzen die tot nu ongezien waren voor Citroëns. Laten we de Méhari 4x4 onder de loep nemen, die voor 50.100 euro is verkocht. Artcurial had zelf een schatting van 20.000 tot 30.000 euro vooropgesteld voor dit model. Of de ID 21 F Break die verkocht werd voor 71.500 euro. Ook de Citroën Traction 11B Cabriolet uit 1939 haalde een recordcijfer: 166.900 euro. Alleen, hier had Artcurial de ster van de show in gezien, en een verwachting van 140.000 tot 200.000 euro naar voor geschoven. De echte ster was een 2PK Sahara, niet eens in rijdende staat. Die is afgehamerd op 172.800 euro.

Maar zelfs gewone Citroëns gingen weg aan waanzinnige prijzen. Zoals een 2PK Charleston uit 1990 die voor bijna 40.000 euro is verkocht, waar nu de oudste 2PK’s rond 16.000 euro schommelen. Een Citroën DS23 IE Pallas? Meer dan 63.000 euro alstublieft. Heel mooie sommen, maar eigenlijk wisselgeld in vergelijking met wat nog zou volgen.

Een wereldrecord?

Iedereen keek uit naar het resultaat van de Ferrari 330/335S Scaglietti uit 1957. Daarvan vertelden we u in december al dat het potentieel had om de duurste Ferrari (en dus de duurste auto) ooit te worden. Dat de veiling werd ingezet bij 20 miljoen euro, zegt alles. Elf minuten later was het eindbod - voor iemand in de zaal - iets meer dan 28 miljoen euro. Met kosten bij werd dat 32,1 miljoen euro. Maakt hem dat de duurste auto ooit? Volgens Artcurial wel, al haalde een Ferrari 250 GTO in de VS in 2014 nog 38 miljoen dollar. Afhankelijk van de wisselkoers en de munt, gaat het dus de ene en de andere kant, en is niet helemaal duidelijk welke van de twee nu de duurste is.

Tot slot nog de Ferrari Testarossa Spider die ooit nog van Gianni Agnelli was. De enige officiële Testarossa cabrio zou volgens Artcurial minstens 900.000 euro opbrengen, het werden er 1,2 miljoen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer