Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Revoluties bij Peugeot & Citroën – Frisse wind

De Franse PSA-groep (Peugeot en Citroën) staat net als Renault onder druk. Maar door een technologische revolutie te ontketenen, wil de groep opnieuw zijn plaats opeisen.

Citroën toonde met de nieuwe C4 Picasso al aan dat het blijft inzetten op een uitzonderlijk design. Hij zet aan de ene kant een duidelijke stap richting toekomst, maar blijft anderzijds een duidelijke band met het bestaande model behouden. De ‘premium-feel’ waarmee Citroën met zijn DS-reeks wel wat succes boekt, wordt op het hele merk overgezet. Peugeot wil dan weer duidelijk klassieker zijn, zoals de 208 en de 308 aantonen. Gezien het succes van de VW Golf valt die keuze wel te verklaren.

Nieuw platform

Technisch maken de 308 en de C4 Picasso een grote stap vooruit. Dit zijn de eerste modellen met het Efficient Modular Platform 2 (EMP2), een onderstel dat de basis zal vormen voor alle afgeleiden van deze modellen: cabrio’s, monovolumes, SUV’s, coupés, enzovoort. Het EMP2-platform moet voor PSA een besparing in de productiekosten brengen. Bovendien heeft General Motors al aangegeven dat het ook modellen op dit platform wil bouwen. EMP2 is 70 kilogram lichter dan zijn voorganger. Er is plaats voor de nieuwe, kleinere motoren als de driecilinder.

Euro 6 diesel

De nieuwe generatie dieselmotoren beantwoorden aan de euro 6-uitstootnormen. De gemiddelde verbruikswaarden schommelen nu reeds tussen 4 en 5 l/100 km, maar PSA wil nog beter. Tegen 2017 wil de groep een echte ‘milde hybride’ in gebruik nemen, benzines of diesels die over een 10 kW elektrische motor kunnen beschikken. Die moet bij het manoeuvreren autonoom kunnen werken, zodat de verbrandingsmotor in slaapstand kan. In kleine auto’s moet dit een verbruikswinst van 15 procent opleveren.

Hybrid Air

Spectaculairder dan dat wordt de Hybrid Air motor, die we vanaf 2016 mogen verwachten in compacte modellen tot 2.0 liter cilinderinhoud. Die krijgt dan geen elektrische motor, maar een systeem dat perslucht opslaat. Een hydraulische pomp staat in verbinding met de aandrijfas. Bij het remmen bijvoorbeeld, kan de pomp lucht samenpersen. De opgeslagen energie kan dan benut worden bij het versnellen. In stadsverkeer zou het mogelijk zijn tot 80 procent van de rijtijd zonder benzinemotor te rijden. Een tussen 80 pk en 110 pk sterke 208 zou zo 45 procent zuiniger rijden. Het gaat bovendien om een vrij goedkope technologie, waarmee PSA onder de elektrische concurrentie zou moeten kunnen blijven.

Stroom

Met de HYdole plug-in beschikt PSA over een combinatie van een 19 kWh sterke batterij gekoppeld aan een elektrische motor aan de achteras, en een 1.2 benzine vooraan. In een C4 Picasso geeft dat de mogelijkheid om tot 50 km puur elektrisch te rijden. Hij haalt zo zelfs een top van 110 km/u. In vijf uur kan de batterij aan de stekker worden opgeladen. De productieplannen zijn nog onduidelijk, maar onze eerste indruk van het twee ton zware prototype was toch al goed. Je zou hem nu al elke dag kunnen gebruiken.

Daarnaast ontwikkelt PSA nog een volledig elektrische stadsauto, die de opvolger van de iOn en de C1 Zero moet worden. Voor de duidelijkheid: een verfranste Mitsubishi i-Miev  was dit. De VeLV concept kan nu reeds gereden worden. Hij heeft een 20 kW-motor en een 8,5 kWh batterij, waardoor hij een rijbereik van 100 km  moet halen. Alleen geeft PSA aan dat we ons nog niet te veel door de stijl moeten laten leiden.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer