Het was Jacky Ickx die Porsche overtuigde om zijn proeven met vierwielaandrijving verder te zetten in competitie… in de woestijn. Met de 911 haalde Porsche zo al een overwinning binnen in 1984. In 1986 volgde er nog een tweede, met de 959. Maar wat gebeurde er in 1985?
Opgaves
1985 was niet zo’n goed jaar voor Porsche. Het kwam aan de start van de Dakar met een 959, maar met de atmosferische 3.2 boxermotor uit de 911 met 230 pk. Meer 911 dus dan de hi-tech echte 959, maar het doel was vooral om de vierwielaandrijving op de proef te stellen. Naast Jacky Ickx kwam ook René Metge, de winnaar van 1984, aan de start. De Porsches blijken snel, maar niet de allersnelste. Tot de negende etappe leidt Guy Colsoul met zijn achterwielaangedreven (!) Opel Manta. Zowel Ickx als Metge worden teruggeslagen en geven uiteindelijk op met elk één etappezege achter hun naam. In 1986 nemen Metge en Ickx met een turbo-959 echter wraak.
3 miljoen euro
Van de drie 959’s uit 1985 komt nu de auto van René Metge te koop, op de veiling van RM Sotheby’s op 27 oktober in Atlanta. Jacky Ickx was tussen 2004 en 2006 eigenaar van deze auto. Hij zou tot 3 miljoen euro kunnen opbrengen. Samen met deze Rothmans-959 biedt RM overigens nog een prototype van de 959 aan. Het worden moeilijke keuzes voor Porsche-liefhebbers.